tirsdag 17. september 2013

Mønster, kreativitet og inspirasjon

Nå er det slik at jeg alltid har tegnet egne mønstre helt fra grunnen av. Jeg er av typen som ikke liker å bruke oppskrifter og bruksanvisninger på noe som helst. Da kjeder jeg vettet av meg. Til og med dåpskjole til barna mine designet jeg mens jeg heklet den. Den bare ble til underveis uten noen plan eller oppskrift skrevet ned. Veldig tilfredsstillende, men litt dumt når jeg da ikke kan lage en ny siden målene ble perfekte. På en annen måte fantastisk at det kun finnes en av den ene dåpskjolen med bare MIN signatur på i form, mønster og design. Siden jeg har "oppskriftfobi", er det så vanvittig deilig at man i den kreative verden har rom for at alle kan lage ting på akkurat sin måte. Det er også veldig givende og tilfredsstillende å vite at alt man lager er skapt av en selv fra første strek til siste sting.

Ser at det er mange flotte og dyktige kreative mennesker ute i bloggverdenen. Og, jeg har ingenting imot at folk skulle bli inspirert av meg og lage lignende ting. Det er jo bare hyggelig og beærende. Men, når det gjelder mine kreasjoner, så setter jeg stor pris på at det ikke kopieres etter punkt og prikke;-) Da tenker jeg ikke på formen på en bukse, tunika, overall eller kjole mv som ligner på den jeg har laget. Jeg tenker da på hvordan kreasjonene er satt sammen med farger og detaljer. Det er en kjensgjerning at samme form på kreasjoner er umulig å unngå da det er basismodeller som har eksistert i mange mange år. En genser er en genser med to armer og et bærestykke foran og bak, og en bukse er en bukse uansett form, en heldress en heldress og en overall en overall. Om det er utsvingte bein, rette bein, posete armer eller bein mv er det ingen som har patent på:-) Derimot er mine oppskrifter mine siden jeg velger å holde de for meg selv. Jeg har ingen intensjon om å selge de, for jeg ønsker å beholde min "hemmelighet" bak mine kreasjoner.

 Jeg har fått spørsmål om å selge kjolemønstret mitt til voksenkjole f.eks. Men, å lage et mønster tar mange mange timer, og er en slitsom og krevende prosess for å komme frem til akkurat det snittet man ønsker. Derfor vil jeg at de som får eller kjøper produkter av meg skal vite at de ikke får akkurat den formen på centimeteren noen andre steder enn hos meg. Selvom andre lager lignende ting;-)

Dette var bare en liten refleksjon rundt det å skape. Ser jo som sagt at det er utrolig mange flinke folk der ute, og ingenting er bedre enn at man kan vokse på hverandres kreativitet!:-)


Hege

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar